کودکان سفیران کوچک دوستی با طبیعت

 

نقش کودکان در حفاظت از محیط زیست

محیط زیستی که هم‌اکنون پیش روی ماست بشدت آسیب‌پذیر و شکننده و نیازمند توجه جدی است. برانگیختگی کودکان در حفاظت از محیط زیست می‌تواند نقش بسزایی در نگهداری دنیایی زیباتر و سالم تر داشته باشد.کودکان بیش از آنکه به حرف‌های شما گوش کنند، به رفتارتان نگاه می‌کنند. درواقع کودک آنچه انجام می‌دهید و آن‌طور که زندگی می‌کنید را فرامی‌گیرد و در زندگی خود طبق آن‌ها عمل می‌کند. آموزش‌های زیست‌محیطی برای کودکان به عنوان اهرم موثر حفاظتی است. والدین باید توجه داشته باشند که برای آموزش به کودک به هیچ وجه نباید به وی امر کرد. برای کودک زمان بگذارید و توضیح دهید که چرا این کار ضرورت دارد. ما نمی‌توانیم از فرزندان خود بخواهیم که دوستدار طبیعت باشند اگر خودمان چنین نباشیم.

  • آموزش های زیست محیطی

پیش از اینکه زباله‌ها را مستقیم به سطل زبالۀ خیابان بندازید، توجه کنید که آن زباله بازیافت‌شدنی است یا خیر. این‌گونه می‌توانید تفکیک زباله‌ها را از کودکی به آن‌ها آموزش دهید. برای صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌توانید هنگام مسواک‌زدن یا شستن دست‌ها شیر آب را ببندید و هنگام نیاز آن را باز کنید.

محیط زیست
تفکیک زباله را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم

گردش در محیط زیست 

یکی از موثرترین راه‌ها برای آن که کودکان ما به طبیعت احترام بگذارند و لزوم حفاظت از محیط‌ زیست را درک کنند، این است که آنها را به طبیعت ببریم و از کسانی که در این زمینه تخصص دارند، کمک بگیریم.

  •  کمپ های محیط زیستی

کمپ‌های محیط زیستی نه‌تنها برای کودکان جالب است بلکه در اندک زمانی دید آنها را نسبت به طبیعت اطراف تغییر خواهد داد.گردش در طبیعت پیرامون مانند پارک‌، دریاچه، جنگل، کوه یا حتی باغچۀ حیاط در ایجاد ارتباط مثبت بین کودک و محیط زیست بسیار مؤثر است. به همین دلیل، بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند خانواده‌ها، تا آنجا که ممکن است، زمان بیشتری را در طبیعت سپری کنند. گردش در طبیعت به کودکان کمک می‌کند بیشتر با محیط زیست آشنا شوند، به آن دل‌بستگی پیدا کنند و درنتیجه نسبت به آن دغدغه‌مند شوند. گذراندن زمان در طبیعت به همراه خانواده مزایای دیگری نظیر کاهش استرس و سلامت روانی را با خود به همراه دارد. بودن در خارج از خانه، و گذراندن وقت در محیط زیست به پدید آمدن حس شگفتی و کنجکاوی در کودکان کمک می‌کند. این کنجکاوی می‌تواند به جنبه‌های دیگر زندگی آن‌ها نیز گسترش یابد.

  •  زندگی مدرن و سازمان یافته

زندگی مدرن، بسیار سازمان‌ یافته و کنترل شده است و کودکان را از شانس اکتشاف و خودآموزی محروم می‌کند. در چنین وضعیتی، نقش محیط زیست در برانگیختن کنجکاوی کودکان بسیار مهم‌تر است. همراه کودک به یک منطقه ناشناخته بروید و با کند و کاو در طبیعت سنگ ها، گیاهان و گل های جدیدی را کشف کنید. اکتشافات جدید به فرزندان شما اعتماد به نفس می دهد.

 

محیط زیست اطراف ما
گردش در طبیعت موثرترین شیوه برای دوستی کودک با آن.
  • گروههای حفاظت محیط زیست

گروه‌ها و انجمن‌های حفظ و حمایت از محیط زیست مکانی ایده‌آل برای آشنایی کودکان با طبیعت و تقویت روحیۀ همکاری و مشارکت کودک در حمایت از محیط زیست است. بعضی از پارک‌ها، آژانس‌های تفریحی، سازمان‌های وابسته به شهرداری و گروه‌های شخصی (NGO) انجمن‌های حمایت از محیط زیست تشکیل داده‌اند و برنامه‌هایی مانند پاک‌سازی کوه ،جنگل یا محیط‌های طبیعی از زباله برگزار می‌کنند. ریختن آشغال در طبیعت به زیستگاه جانوران آسیب می‌زند. زیستگاه‌های جانوران را از آشغال پاک کنید. همراه کودک‌تان به بوستان، ساحل رودخانه‌ یا دریا و دیگر تفریحگاه‌های همگانی بروید و آشغال‌های ریخته شده را جمع‌آوری کنید.

با کودکان در رابطه با طبیعت گفت و گو کنید

دربارۀ مسائل و چالش‌های محیط زیستی دنیای پیرامون با کودکان گفت‌وگو کنید. برای مثال، وقتی خبر آتش‌گرفتن جنگل را در تلویزیون می‌شنوید، با فرزند خود در این‌باره آن صحبت کنید و دربارۀ راه‌های پیش‌گیری از حوادثی مانند آن گفت‌وگو کنید. یا دربارۀ مسائلی که در محیط اطراف محل زندگی شما وجود دارد، مانند آلودگی هوا یا تفکیک زباله‌ها، با هم گفت‌وگو کنید.

طبیعتبرای کودکتان کتابهایی در مورد طبیعت بخوانید 

بیش‌تر کودکان جانوران را بسیار دوست دارند و می‌خواهند دربارۀ آنان دانستنی‌هایی را بدانند. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که نه‌تنها دربارۀ زیستگاه، رژیم غذایی و ویژگی‌های جسمی گونه‌ها، بلکه دربارۀ ویژگی‌های اجتماعی، احساسی و رفتاری‌شان – برای نمونه سلسله مراتب گروهی شامپانزه‌ها، همکاری گروهی فیل‌ها برای محافظت از بچه‌های‌شان – دانستنی‌هایی را به مخاطب بدهد. با کودک‌تان دربارۀ ویژگی‌های همانند میان انسان‌ها و جانوران گفت‌وگو کنید  شاید پاسخ‌های کودکان شما را شگفت‌زده‌ کند.

برخی از کتاب‌ها رابطۀ دوستی میان کودک و جانور را بازگو می‌کند، خواندن چنین کتاب‌هایی حس همدلی و احترام به جانوران را در کودکان پرورش می‌دهد.

اگر کودک شما کتاب‌خوان نیست، برنامه‌ها و مستندهای تلویزیونی دربارۀ حیات وحش را تماشا کنید.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

مطلب مرتبط

پاسخ دهید