آیا می توان خلاقیت را در کودکان پرورش داد؟

پرورش خلاقیت در کودکی

هر کودکی با استعدادهای مخصوص خودش متولد می شود اما بزرگترین مشکل پیدا کردن و آشکار ساختن آنها در جهان بیرون است. ذهن خلاق نوآورانه تغییر دهنده زندگی کودکان در بزرگسالی است به همین دلیل ما حمایت از خلاقیت را در دوران کودکی تشویق می کنیم. اما چگونه می توان خلاقیت را در کودکان پرورش داد؟ چه کسانی مهم‌ترین عامل در پرورش خلاقیت کودکان هستند؟

کشف و پرورش خلاقیت

خلاقیت چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

خلاقیت توانایی تولید یا ساخت ابزار جدید و بی نظیر است و غالبا دارای ارزش عملی یا هنری است. همچنین می توان به دنبال راه حل های جدید برای مشکلات قدیمی و از همه مهم تر مشکلات جدید بود. وقتی کودک شما وارد دوران بزرگسالی می شود، همیشه با مشکلاتی روبرو خواهد شد که از راه های قدیمی قابل حل نیست و بنابراین نیاز به تفکر “خارج از قاعده معمول” دارد.

کودکی که عادت به فکر خلاقانه دارد، در کار خود موفق خواهد بود و مورد توجه کارفرمایان یا همکاران خود قرار می گیرد. یا بهتر از این، او حتی می تواند افراد را برای کار در پروژه خلاقانه خود استخدام کند و یک کارآفرین گردد! جدای از فواید عملی خلاق بودن ، به وجود آوردن چیز جدید به خودی خود برای او لذت بخش است.

خلاقیت کودکان از چه سنی شروع می شود؟

محققان معتقدند کودکان از ۵ سالگی به بعد به دلیل افزایش تمرکز، تکمیل زبان و تقویت مهارت‌های جسمی، به اوج تفکر خلاق می‌رسند. در این مرحله و سنین ۵ سالگی، مادر و پدر باید پرورش تفکر خلاق را شروع کنند. اما بهترین روش برای خلاقیت کودکان چیست؟

  • بگذارید کودکتان اشتباه کند

وقتی کودک از شکست خوردن و پیروز نشدن و موفق نشدن بترسد، دیگر دست به کار جدید و کنجکاوی در او از بین می رود.اگر کودکتان بعد از موفق نشدن یا اشتباه نا امید شد یا احساس شکست کرد با او برای جبران و تغییر نتیجه صحبت کنید.

به او بیاموزید چطور می‌تواند اشتباهاتش را جبران کند. بهتر است در این مرحله فقط او راهنمایی کنید و اشتباهش را اصلاح نکنید. شما با بیان داستان زندگی و اشتباهات انسانهای موفق  و در نهایت رسیدن آنها به موفقیت می توانید او را برای اقدام مجدد ترغیب کنید.

اشتباه کردن در کودکی راه پیشرفت در بزرگسالی

  • تشویق را هیچگاه فراموش نکنید

پاداش و جایزه دادن بهترین نوع تشویق است. هر کار مثبت و هر تلاش فرزندتان را تحسین کنید. بهتر است کارهای خلاقانه کودک را تشویق و تحسین کنید . این کار به او نشان می دهد کارهای جدید و درستی که انجام می دهد بیشتر دیده می شود.

  • با هم فکری او راه درست را کشف و به او نشان بدهید

بعضی از بچه ها به یک تشویق و هل کوچک نیاز دارند. پس راه را نشانشان بدهید. اگر بچه ها پدر و مادرها را در حال ساخت یا تعمیر چیزی ببیند او هم یاد می‌گیرد که باید از خودش خلاقیت نشان بدهد.

  • با فرزندتان وقت بگذارید و با او بازی کنید

با کودکتان بازی کنید. در بازی هایش نقش داشته باشید. نقش‌هایی که می‌خواهد بر عهده بگیرید را بازی کنید. به دنیا و بازی کودک احترام بگذارید . بازی با کودک و تعامل با دیگران خلاقیت او را تقویت می کند.

وقت گذاشتن برای کودکان

  • استقلال فرزندتان را نگیرید

کودک را کنترل نکنید و بگذارید در تنهایی بازی کند. به او توجه کنید اما زیر نظر نگیرید.مدام از او نپرسید چه کار می کنی ؟ یا اتاقت را کثیف نکنی یا…
استفاده از تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را کم کنید و به جای آن از قصه گویی و قصه خوانی برای آنها بهره بگیرید. اگر فرصت این کار را کمتر دارید  می توانید از اپلیکیشن دانادیس به عنوان یک قصه گو برای کودکتان بهره ببرید.
بازیهای کامپیوتری و تماشای کارتون و انمیشین برای کودکان بد نیست اما نه تا جایی که اجازه هر کار و فعالیتی را از کودک بگیرد. بازی‌های رایانه ای تا حدی به افزایش خلاقیت کودک کمک می‌کند اما نباید از بازی‌های فیزیکی و حقیقی بیشتر و جذاب‌تر شود.

کمک از اپلیکیشن دانادیس برای رشد خلاقیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم:

آشنایی با اپلیکیشن کودکانه دانادیس

 

  • جلوی شلوغ کاری‌اش را نگیرید

یک اتاق یا یک فضای مخصوص برای بازی کودکتان در نظر بگیرید و به هیچ وجه او را محدود نکنید.برای نقاشی کردن یا خمیر بازی کردن فضا را فراهم کنید. مثلا به دیوراها کاغذ بچسبانید یا یک ملحفه مخصوص برای خمیر بازی کردن کنار بگذارید. اجازه بدهید کثیف کاری کند، وسواس تمیزی در سنین پایین جلوی خلاقیت کودک را می‌گیرد.

شلوغ کاری و بهمریختگی برای خلاقیت لازم است

  • از کودکتان سوال بپرسید

سوال‌ کردن از کودک به پرورش تفکر خلاق او کمک می‌کند. جواب دادن به این سوالها میزان هوش و خلاقیت کودک شما را پیش بینی می‌کند. سوالهای جدید و جالب بپرسید تا جوابهای جالب هم بگیرید. مثلا بپرسید اگر همه ابرهای دنیا روی خانه ما ببارند چه می شود؟ یا مثلا اگر کفشها آواز بخوانند چه اتفاقی می افتد؟ یا اگر اسباب بازی اش خراب شود چه کار می کند؟ از قصه هایی که در ذهن کودک سوالات خلاق میسازد بهره ببرید!

  • کودک را در کارهای خانه شریک کنید

کمک کردن و مشارکت کودکان در گلکاری و پرورش گیاهان آشپزی، شیرینی پزی و کیک پختن در پرورش خلاقیت آنها نقش زیادی دارد.

شریک کردن کودکان در کارهای خانه

  • به فرزندتان حق انتخاب بدهید

یعنی از او بخواهید خودش درباره مساله پیش آمده تصمیم بگیرد. البته این تصمیمات باید زیر نظر شما باشد تا خطری برای او نداشته باشد.

  • از بازی و نمایش کمک بگیرید

بازی نقش مهمی در پرورش خلاقیت کودک دارد. بازی علاوه بر تخلیه هیجانات کودک، او را با نقش‌ها و وظایف افراد آشنا می‌کند. با استفاده از قصه ها و حکایت های شیرین اپلیکیشن دانادیس و اجرای آنها به صورت نمایش در خانه با حضور فرزندان او را در شرایط واقعی تصمصم گیری خلاق قرار دهید.

نمایش بازی کردن برای پرورش خلاقیت

  • به کودک اجازه ابتکار و خلاقیت در انجام کارها بدهید

وسیله‌ای را در نظر بگیرید و از فرزندتان بپرسید از این وسیله چه استفاده‌های دیگری می‌توان کرد. مثلا جعبه دستمال کاغذی،‌یا گیره لباس یا بند رخت و..

مطلب مرتبط

پاسخ دهید